zondag 14 januari 2018

De Zwartbuikwaterspreeuw in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Zwartbuikwaterspreeuw (Black-bellied Dipper) (Cinclus cinclus)
Eén van onze eerste wandelingen in de Amsterdamse Waterleidingduinen was van www.demooisteroutes.nl, genaamd De Watertuin. Echt een hele mooie route. We hadden deze route al heel lang niet gelopen dus werd het weer eens hoog tijd.
Deze wandeling start bij De Oase in Vogelenzang. Ook een mooi moment om even te gaan kijken of de zeldzame zwartbuikwaterspreeuw er nog zit. Deze vogel laat zich sporadisch zien in ons land maar komt al jaren elke winter naar dit gebied. Op nog maar drie andere plekken in Nederland zit er één. Ze komen normaal voor in delen van Frankrijk en Scandinavië. Een Waterspreeuw is helemaal geen familie van de spreeuw. Het is een zangvogel die alleen voorkomt bij water, vooral snelstromend. In dat water zoekt hij zijn voedsel. Aangezien het vanmorgen lang donker en grauw bleef was het onbegonnen werk om deze vogel een beetje appetijtelijk op de foto te krijgen. Gelukkig kregen we vanmiddag een herkansing.



Uitzichtduin Tonneblink

uitzichtduin Tonneblink
De route kwam ook langs de ingang Zandvoortselaan. Op dit punt moet ik altijd een foto maken en deze is altijd anders.



Het bleef lang grijs en waterkoud. Pas rond half één zag ik iets in de lucht wat de laatste tijd heel zeldzaam is.


Hij begon dan ook zo waterig dat ik er een foto van kon maken. Later kwam de zon nog wel een paar keer door en werd het wel iets lekkerder maar de wind bleef koud.


Krakeend (Gadwall) (Anas strepera)
We hebben weer niet veel soorten vogels gezien, behalve eenden en meerkoeten. Ik kan niet wachten totdat de broedvogels lekker weer terugkeren. Wel kon ik nog een grote gele kwikstaart fotograferen.


Grote gele kwikstaart (Grey Wagtail) (Motacilla cinerea)
We lopen richting het waterwingebied. 


Het waterwingebied heeft een unieke verzameling planten. Dat komt omdat het landschap zo gevarieerd is. Het ene stuk is dichtbegroeid, het volgende is een open plek met stuifzand. Het één is vochtig en moerassig, maar een vallei verderop is weer zo droog als een woestijn. Deze afwisseling maakt dat wij er zo graag lopen en dat dit één van mijn lievelingsgebieden is.
Er groeien hier 31 plantensoorten die bijna nergens anders voorkomen in Nederland. Ruim duizend verschillende soorten paddenstoelen steken hier hun kop op.


Groen Bekermos
 Mijn oog valt op bekermos. Piepklein tussen het mos. Wanneer je zo'n stukje mos met een macro lens zou fotograferen lijken het net miniatuur landschapjes. Bekermos behoort tot de groep korstmossen en zijn makkelijk te herkennen aan hun vorm. Deze vorm hebben ze om de vruchtlichamen van het korstmos te dragen.

Hieronder nog wat mooie landschapsplaatjes.







En toen kwamen we nog even terug bij de Zwartbuikwaterspreeuw.







Ik heb ook nog een stukje gefilmd van de waterspreeuw. Helaas niet al te beste kwaliteit door de wind. Zowel geluid als beweging. Toch wel leuk om het geluidje te horen.



1 opmerking:

  1. Hoi Miranda,
    Wat een heerlijk AWD blogje, een flinke wandeling zie ik, die ik zelf ook wel eens heb gemaakt, met een stevige klim, tonneblink is toch een van de hoogste heuvels in de AWD. Leuk dat je de waterspreeuw hebt, toch een bijzonder vogeltje. Hopelijk blijft ie nog een tijdje, als ie het niet te warm vind worden deze week....want ik wil hem best nog eens fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen