maandag 5 juni 2017

Mijn geduld werd beloond bij het Landgoed 't Loo

Zwarte specht♂ (Black Woodpecker) (Drycopus martius)
Vanmorgen naar Apeldoorn gereden om in het bos rond paleis 't Loo een mooie wandeling te maken. Wat een schitterend gebied. Bijna elke wandeling in bosrijk gebied start ik met de zin..."Vandaag, ga ik voor de zwarte specht". Die staat al jaren heel hoog op mijn verlanglijstje. Eén keer eerder heb ik er één in een flits gezien maar dat was echt een fractie van een seconde. Nu antwoordde josé vanmorgen dat ik hem nu na zoveel tijd ook echt wel eens verdiend heb. En blijkbaar had ik dat ook want we hebben er twee gezien. Fantastisch!

Al kletsend liepen we over een bospaadje toen ik opeens een zwarte vogel voorbij vloog met een rode pet. Soms is het maar goed dat we vaak op verlaten stukken lopen want ik reageerde euforisch. Ik rende naar de plek waar ik dacht dat hij zat maar helaas. We gaven natuurlijk niet meteen op want hij kon zomaar nog in de buurt zitten.

En toen opeens in de verte....daar zat hij. De schuwe, mysterieuze zwarte specht.


Yes! Daar was hij. Precies in de houding volgens het boekje.




Zo, deze wandeling kon al niet meer stuk.

Even later nog een leuke die ik nog maar één keer eerder gezien heb. De bonte vliegenvanger. Best een algemeen soort in Nederland maar niet in het westen waardoor wij hem nog niet vaak gezien hebben.

Bonte vliegenvanger ( European Pied Flycatcher) (Ficedula hypoleuca)
Een roofvogel inde lucht. We zagen dat het waarschijnlijk geen buizerd was. Maar aan de andere kant heb ik dat al zo vaak gedacht. Deze klopte het. Ik zag een klein kopje dat op die van een duif leek en dat is één van de kenmerken van een wespendief.
Wespendief (European Honey Buzzard) (Pernis apivorus)
Eigenlijk is het verschil heel goed te zien. Even later vloog er namelijk wel een buizerd.
Ook de wespendief had ik nog niet eerder op de foto.

Buizerd ( Common Buzzard) (Buteo buteo)
 We lopen over diverse mooie bospaden. De wandeling was echt heel afwisselend.



Langs sprengetjes


Om een grote vijver

Met vis



Het weer was prachtig. Vaak zonnig, soms een wolk en een graad of 20/22. Weer wat ik eigenlijk het hele jaar wel zou willen hebben.

Een boompieper zingt vanuit een boom het hoogste lied

Boompieper (Tree Pipit) ( Anthus trivialis)
En op veel plekken is het getik en  de roep te horen van de grote bonte specht. Met deze vogel begon eigenlijk mijn passie om vogels te fotograferen.

Grote bonte specht (Great Spotted Woodpecker) ( Dendrocopus major)
Na een wandeling van bijna 20 kilometer komen we weer bij de auto.
Het voelde als 30 door alle indrukken en door al het moois dat we weer gezien hebben.
Deze is zeker voor herhaling vatbaar.


3 opmerkingen:

  1. Geweldig wat een omgeving, en je foto,s helemaal Top en die karpers prachtig............

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Miranda, dit was echt een superwandeling. geweldig op de zwarte specht en de wespendief vast te leggen. mooie serie. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Miranda,
    Dat zijn echt die cadeautjes van de natuur he, een zwarte specht. Ik heb deze zelf dit jaar voor het eerst kunnen fotograferen dus ik ken je gevoel hierbij, supergaaf natuurlijk. Maar het gebied is ook prachtig, dat mooie boslaantje, wauw, hoe mooi zal dat in de herfst zijn als het volop in de goudbruine kleuren zit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen