zaterdag 15 april 2017

Soms heb je zo'n dag....zoals vandaag in de Heeren- en Kennemerduinen


Vanmorgen later op pad gegaan dan gebruikelijk. Om 9 uur José opgehaald om vandaag weer eens een mooie rondwandeling te maken vanaf de ingang Duin en Kruidberg. De dag begon grijs en grauw dus ik verwachtte niet veel van de foto's die ik zou gaan maken. We zijn meteen rechtsaf gegaan en dat was een goede keus. Even verderop zat een klein eekhoorntje voor de boom en hij bleef de eerste tijd gewoon zitten!
Ik kreeg dus de tijd om wat foto's te maken. Zo schattig!




Toen er meer mensen aan kwamen dook hij snel een holletje in maar kwam iedere keer heel nieuwsgierig even kijken.



Dit was toch al wel een heel leuk cadeautje voor vandaag.

We liepen weer verder en een kwartier later zagen we gewoon weer een eekhoorn. Zo kom je ze jaren niet tegen en zo twee op een dag. José dacht zelfs nog een derde gezien te hebben.




Een stukje verderop hoorden we ontzettend veel vogelgeluiden. De specht liet zowel zijn roffel vaak horen als zijn roep. Ik zag een zwartkop, wat ik altijd erg leuk vind want zo vaak kom ik ze niet tegen. Helaas is het niet gelukt om hem te fotograferen. Tot onze verbazing zien we ook nog de goudvink. Deze mooie vink met zijn bijna lichtgevend rode borst zien we ook bijna nooit.

Goudvink ♂ (Eurasian Bullfinch) (Pyrrhula pyrrhula)


Goudvink ♀ (Eurasian Bullfinch) (Pyrrhula pyrrhula)
We draaien ons om en zien ook de appelvink. Nog zo'n soort die we nooit tegen komen. Helaas was ook deze weg voordat ik hem op de foto kon krijgen. Maar geeft niets, we hebben hem gezien. we hebben vandaag ontzettend veel putters gezien. Echt mooi op de foto zetten lukte niet. De scherpste zat achter een tak.

Putter (Goldfinch) (Carduelis carduelis)
Morielje
We komen niet alleen bijzondere vogels tegen. Ook een bijzondere paddenstoel zijn we tegen gekomen. De Morielje. Alle soorten van de Morielje staan op de rode lijst als kwetsbaar tot zeer zeldzaam. Het schijnt een heerlijke paddenstoel te zijn. Naast Cantharellen de meest geliefde eetbare paddenstoel. Verwissel hem niet met de voorjaarskluifzwam want als je die zo zou eten dan is het na één hap met je gedaan.

Naast al dat moois zien we ook veel Schotse Hooglanders en Konikpaarden.






 het valt ons op dat de groep paarden steeds groter wordt. Altijd leuk om ze tegen te komen. De lucht wordt dreigend en niet veel later begint het te regenen. We zijn niet ver van de vogelkijkhut en rennen er naartoe om te schuilen. Helaas, de regen/hagel waait regelrecht de hut in. Dan er aar voor blijven staan tot het overgewaaid is. Er staat een stevige frisse wind dus zo lang kon die bui niet duren.


En dat was waar. Even later konden we weer verder. In de wind was het koud, uit de wind heerlijk.

Zoals ik in de titel al schreef...Soms heb je zo'n dag...Even later zien we een hazelworm. Net zo bijzonder als de eekhoorn bleef ook deze even zitten.

Hazelworm




Geweldig dat ik nog even zijn tongetje op de foto kreeg.


We komen vandaag ook veel Wijngaardslakken tegen. Deze grote slak komt maar op een paar plekken voor in Nederland en zijn dus zeldzaam. Maar niet in de Kennemer- en Heerenduinen. Daar stikt het ervan. Het is een eetbare slak.

Wijngaardslak


We gaan even lunchen en genieten van het mooie uitzicht.

Cremermeer
Op het eerste eilandje zie ik een kleine plevier zitten. Ik moet ver inzoomen maar hij staat erop.

Kleine plevier. ( Little Ringed Plover) (Charadrius dubius)

Ook de kneuen mochten vandaag niet ontbreken, al kwam ik er thuis pas achter dat het kneuen waren.

Kneu ( Linnet) ( Carduelis cannabina)

eierschaal van de zanglijster
 We lopen door nog een mooi stukje Nederland. Ik ben hier al zo vaak geweest maar dit stukje duin vind ik altijd prachtig!


Op een foto is het niet zo mooi over te brengen dan wanneer je er staat en het totaalplaatje ziet.

Ik zie nog een vogel die ik nog niet eerder gefotografeerd heb. De grote lijster. Even dachten we een zanglijster te zien maar ik twijfelde en thuis kwam de bevestiging dat het inderdaad om een grote lijster ging. Nog ff en dan word ik nog een echte vogelaar....hahaha


Grote lijster (Mistle thrush) (Turdus viscivorus)


We lopen een pad in en ik zie twee mensen lopen met een hond....Tenminste dat was mijn eerst ingeving. Toen ik goed keek zag ik dat tussen die mensen mij in een reetje liep. Ook al zo bijzonder. Damherten komen we wel regelmatig tegen maar reeën zie je tegenwoordig niet zo vaak meer.
Ook het reetje was te snel weg om te fotograferen maar we beseften wel dat dit een dag was die we van tevoren niet hadden durven dromen....
Ach ja...Soms heb je zo'n dag....


1 opmerking:

  1. Piet Wezelman15/4/17

    Mooi verslag weer
    En de soorten dieren die je gezien en gefotografeerd heb maakt het zeker een bijzondere dag.
    Fijne paasdagen gewenst van ons.

    BeantwoordenVerwijderen