zondag 12 februari 2017

Een dik pak sneeuw in de Amsterdamse Waterleidingduinen

De meeste mensen die mij kennen weten dat ik niet van sneeuw hou, maar wat heb ik vandaag genoten van dat mooie witte tapijt! Vanmorgen om kwart voor 8 de deur uit gegaan en lekker naar de Amsterdamse Waterleidingduinen gereden. Wat een topdag heb ik gehad!




Er lag veel meer dan ik verwacht had. Ik kom bij het eerste water en zie meteen een ijsvogel zitten en een vosje weglopen. Helaas, nog voordat de camera bij mijn neus was, was de ijsvogel gevlogen en de vos verdwenen tussen de bomen. Maar ach...die had ik toch alvast gezien...al telt dat voor mij niet echt zo.

Even later zie ik weer een spits vogeltje voorbij scheren...en ja hoor, die kreeg ik heel even voor mijn lens.

IJsvogel (Kingfisher) (Alcedo atthis)
Even later zelfs nog biddend boven het water maar toen zaten er teveel takjes voor helaas.
Dat begon al goed. Genieten in het kwadraat. Helemaal in mijn uppie in de krakende verse sneeuw.



Het mooiste van dit gebied is toch wel dat je van de paden mag. Alleen is dat lastig met een dik pak sneeuw want je weet niet wat eronder ligt en met mijn moonboots heb ik ook niet zoveel grip. Het duurde dan ook niet lang voordat ik languit lag. Gelukkig lag er geen paparazzi op de loer. :)

Even verderop hoopte ik een Waterral te zien maar zag tot mijn verbazing een Roerdomp tussen het riet zitten. De tweede keer dat ik deze vogel zie dus daar was ik heel blij mee. Helaas tussen het riet dus geen mooie foto maar voor mij toch heel bijzonder.

Roerdompen zijn bijzondere vogels. Ze maken een hoempend geluid. Het klinkt alsof er iemand van bovenaf in een fles blaast. Wanneer je dat geluid hoort zit er een roerdomp in de buurt tussen het riet. Deze neemt dan een paalhouding aan. Met zijn snavel omhoog gericht imiteert hij een pol riet.




Helaas kon ik niet dichterbij komen. 

En wonder boven wonder zag ik een stuk verderop weer een roerdomp. Weer niet goed zichtbaar maar evengoed was ik weer blij.



Het kwam vast door de sneeuw dat ze nu iets meer zichtbaar waren dan normaal. 

De Aalscholvers waren al druk bezig met hun nesten. Het leek erop dat enkelen al zaten te broeden. Ik dacht dat dat nog veel te vroeg was maar het blijkt dat ze broeden van februari tot en met juni. Ze hebben ook al hun prachtkleed. Helaas iets te ver weg en het licht was matig anders had je de mooie felgroene ogen kunnen zien.

Aalscholver  (Cormorant) (Phalacrocorax carbo)
Ik zie nog een vosje lopen in de verte. Tja ze vallen met hun mooie rode vacht ook wel op in die witte sneeuw.




Ik kom opvallend weinig herten tegen en vraag me af of dat komt doordat er de laatste weken veel herten afgeschoten worden. Pas na drie kilometer zie ik de eersten in de verte.


En meteen vlak daarna ligt daar een dood hert. Nog heel vers en het lijkt net of hij elk moment op kan staan en weg kan lopen.



Tja ook dat is de natuur. Hopelijk hebben de vosjes hier een lekker hapje aan.


Even later zie ik nog een vos. 









 Dat maakt mijn dag toch wel af. Ik had eigenlijk graag nog wel een mooie close-up willen hebben maar hier ben ik toch ook wel erg blij mee.


 We krijgen nog een cadeautje want het zonnetje komt ook nog even door. Ik loop nog wat kilometers en geniet van het winterse tafereel.



Morgen is het waarschijnlijk weer weggesmolten want de temperaturen gaan aanzienlijk stijgen en ook daar ben ik blij mee.



Super genoten! Een heerlijke zondag gehad. Grote kans dat het deze winter voor het laatst zo wit is geweest....en eigenlijk hoop ik dat ook wel want maart komt in zicht en dan denk ik....VOORJAAR! Op naar het voor mij allermooiste seizoen van het jaar. Maar dit heb ik toch maar mooi even meegepakt.






2 opmerkingen:

  1. Geweldig deze winter prenten, dat mis ik toch wel hier Miranda.......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was het mooi he,ik heb ook zo genoten.
    Grappig,jouw laatste foto,ik heb op exact dezelfde plek een foto gemaakt (alleen was de lucht toen niet zo mooi blauw). Ja gek he dat ik gewoon er niet aan had gedacht om mijn maandfoto te maken. Ik liep even met iemand samen op en we gingen een heel andere kant op,en toen dacht ik er gewoon niet aan. Jouw foto's zijn prachtig, en dan die roerdomp, ik zou er superblij mee zijn,zo tussen het riet maar wel duidelijk herkenbaar. En mooie vossenfoto's.Die van mij zijn niet zo goed, ze zat eerst op een lelijke plek en daarna werd ze opgejaagd door 20 fotografen :-( . Wel leuk dat ik bijna alle plekjes herken op jouw foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen