zaterdag 16 juli 2016

Soms heb je zo'n dag dat het ff anders loopt...

De Gouwzee
Na een veel te korte nacht werd ik vanmorgen opgehaald door José voor een wandeling in 't Twiske. Ik had gisteren voor het eerst via wandelnetwerk NH een knooppuntenroute samengesteld. Het leek mij leuk om het eens uit te proberen.
Op de startpunt aangekomen moesten we even zoeken waar het beginpunt was. En op het moment dat we dus echt konden starten komt er een man onze kant opgelopen. "Doe joe spiek duts?" vraagt hij. Wij beamen het en hij zegt...Vanaf nu is dit afgesloten terrein en mogen jullie niet verder... Ik zeg dat meen je niet....maar helaas meende hij het wel. Ik weet zeker dat als wij een kwartier eerder waren geweest wij gewoon onze wandeling hadden kunnen lopen want het gedeelte dat zou worden afgesloten was alleen het begin van de wandeling en wij zouden op een plek uitkomen waar je wel gewoon mocht komen. Het gebied was de komende dagen door hen gehuurd voor een festival.
Dat was balen.... Ik probeerde nog met een kaartje uit te leggen hoe onze wandeling zou lopen maar José was er al klaar mee en kwam al aanrijden met de auto.
Tja en nu....Ik keek op Google Maps en zei Monnickendam?

Op naar Monnickendam dus...Een mooi plaatsje maar wel jammer dat het niet autoluw is. Er rijdt veel te veel verkeer door de nauwe oude straatjes. Bovendien verpesten al die auto's het mooie straatbeeld al begrijp ik natuurlijk dat de bewoners hun auto voor de deur willen hebben.


Maar het blijft ondanks de auto's een prachtig dorpje.


We lopen door de straatjes en lezen onderweg wat informatieborden waar wat beschreven staat over o.a. de overstroming na de stormvloed van 1916.
Schuin achter het bord is het huisjes te zien die ook op de oude foto staat. ( zie ook een paar foto's hieronder) Tussen de voordeur en het kozijn hangt op de gevel een bordje waar aangegeven staat hoe hoog het water gestaan heeft. 11 Jaar later werd begonnen met de aanleg van de Afsluitdijk om Nederland te beschermen tegen overstromingen.




Het witte bordje van de foto hierboven zie je op de gevel onder de zwarte tegel.

Op één van de vele bruggetjes ontdekken we een egel. Hij lijkt oud en zwak. Een vrouw ontfermt zich over hem en na een foto lopen wij weer verder.


Wanneer je in zo'n smal straatje aan het water woont is het handig wanneer je goed kan inparkeren. Ik weet zeker dat mijn auto 3 straten verderop zou staan want ik zou hem echt niet zo neer durven en kunnen zetten. 
Knap staaltje inparkeren...
Bijna alle panden zijn echt prachtig onderhouden. 




Nadat we Monnickendam een paar keer rondgelopen hadden zijn we richting Broek in Waterland gereden, één van de mooiste dorpjes van Noord- Holland.



Ook daar hebben we lekker door de straatjes geslenterd en de prachtige pandjes bewonderd.




Na een heerlijke lunch op een idyllisch plekje zijn we weer richting huis gegaan.



Eenmaal thuis gekomen heb ik even op Funda mijn droomhuis opgezocht dat daar te koop stond. Morgen maar even een staatslot kopen want de vraagprijs van 1.745.000 ligt ietwat boven mijn budget...Maar ach, een mens mag blijven dromen...toch?

4 opmerkingen:

  1. Heerlijke wandeling, heb hier heel erg van genoten, en besef in een keer hoe mooi Nederland wel niet is, fantastisch neergezet Miranda.......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Miranda,
    Mooie foto's!! Prachtig die straatjes met die nostalgische huizen.
    En wat ontzettend grappig dat je daar op die plek een egel tegenkwam. Erg leuk!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen