woensdag 9 maart 2016

De mooie ijsvogel in de Amsterdamse Waterleidingduinen

IJsvogel (Alcedo Atthis) (kingfisher)

Vanmorgen een klein rondje gelopen door de AWD met Alwin. We zouden stevig doorstappen en even een rondje maken van een kilometer of 8 zodat we na ongeveer anderhalf uur weer terug bij de auto zouden zijn.

Ik zei wel meteen dat ik wel mijn camera en verrekijker mee zou nemen want je zal het altijd zien.... Als je het niet bij je hebt zie je iets bijzonders. Dat is me één keer gebeurd en gebeurt me dus nooit meer.

Wat was ik blij dat ik ik dat gedaan had zeg...Die anderhalf uur ging niet lukken...daar kwam 20 minuten bij maar wat hadden we een geluk zeg.
We lopen bij het gerenoveerde betonnen bruggetje en ik zei al dat ik daar bij het water de laatste tijd vaak de ijsvogel zie. Terwijl ik om me heen alles afspeur, vergeet ik bijna recht voor me te kijken!

BINGO!! Opeens zit ie vlak voor ons. 




Dat duurde natuurlijk niet lang, maar gelukkig wel lang genoeg om hem even goed te bekijken met verrekijker en om hem even vast te leggen op de foto.
Het is een mannetje. Voor degenen die niet weten hoe je dat kan zien, het mannetje heeft een geheel zwarte snavel en het vrouwtje heeft een oranje ondersnavel.

Even later vloog hij weg maar gelukkig niet ver. Aan de overkant van het water ging hij heel relaxed zitten en  poetsen.

Hij gunden ons nog even een aantal plaatjes en ging er toen vandoor. Wij vervolgen onze wandeling en buiten het feit dat het evengoed al een heerlijke wandeling was heeft deze vogel net nog iets meer gelukshormoontjes toegevoegd. Verder dus geen andere foto's dan alleen die van het mooiste vogeltje van Nederland.











 


4 opmerkingen:

  1. Ooooooo I love this what a great Walk Miranda,,,,,,,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een geluksmomentje. En je hebt hem er geweldig goed op staan.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen