woensdag 23 december 2015

Mooie winterdag in de Amsterdamse Waterleidingduinen


Met zulk lekker weer kon je vandaag echt niet thuis blijven zitten. Er stond wel een stevige wind maar daar merk je op veel plaatsten in de Amsterdamse Waterleidingduinen heel weinig van. Dat lekkere zonnetje aan die strak blauwe hemel zorgde voor voorjaarskriebels.

Niet zo gek met de temperaturen van de afgelopen tijd. Het ene na het andere weer-record wordt verbroken. we hebben deze week zelfs de warmste decemberdag ooit mee mogen maken. Nou ja ooit....Sinds de meting. In Wijk aan Zee werd 17 december zelfs een temperatuur gemeten van 16.6 graden!

Vandaag was het wel iets frisser maar het was droog! Er is de afgelopen tijd ook heel veel regen gevallen. Lekker weer dus om eropuit te gaan. Wat opviel toen ik via Panneland naar binnen liep dat het doodstil was. Er was geen vogel te horen of te zien.



Iedere keer hoop ik in het eerste gedeelte op een groene specht maar helaas is dat nog niet gelukt.

Na enige tijd kwam ik mevrouw zaagbek tegen. Ik blijf dat zo'n mooie fotogenieke vogel vinden.
En het vrouwtje heeft ook echt iets vrouwelijks. Komt vast door die "pruik".

Grote zaagbek vrouw





Meestal zijn ze veel schuwer maar deze kon ik redelijk benaderen.



Even later hoor ik goudhaantjes druk in de weer. Niet verrassend want die zijn altijd druk. Ze zitten echt geen moment stil. Het is het kleinste vogeltje van Europa en wegen maar 4 tot 7 gram.


Goudhaantje




Weer een stukje verderop kwam ik de grote gele kwikstaart tegen. Een leuke waarneming want zo vaak wordt ie niet gezien. Een paar weken geleden zag ik er voor het eerst één.

Grote gele kwikstaart


De wandeling is al geslaagd natuurlijk maar ik ga toch even kijken of ik misschien een vosje zie bij de Duizendmeterweg. Ook dat blijf ik elke keer leuk vinden.
En ja hoor. Er zaten er zelfs 3!







Leuk! Tijd om terug te gaan want ik zie de zon al aardig zakken en alleen in het donker vind ik niet zo'n geweldig idee.

Uiteraard zijn er ook veel herten te zien. De vraag is voor hoelang nog want ze gaan er binnenkort veel afschieten. er is echt duidelijk een overschot.


Damhert 

Gelukkig red ik het om voordat de duisternis echt invalt bij de auto te zijn. Het was geen lange wandeling maar ik ben blij dat ik gegaan ben. Dit was wandeling 64 in 2015. ik verwacht dat er nog wel één of meer bijkomen en hoop dat ik er in 2016 minstens zoveel ga maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten