zaterdag 26 september 2015

Morgenstond heeft goud in de mond...Waterberging Noorderveld



Er was ons een mooi weekend beloofd dus dat wordt lekker twee dagen op pad. De zaterdag is in ieder geval heel mooi begonnen. Ik besloot voor de zonsopkomst naar Heemskerk te gaan naar waterberging Noorderveld. Ik was achteraf ook heel blij met mijn keuze want de zonsopkomst leverde schilderachtige plaatjes op.


Het was een koude nacht geweest en daardoor hing er nevel vlak boven de weilanden. Dat wil elke natuurfotograaf graag zien zo vroeg in de ochtend want dat geeft de mooiste plaatjes. Richting het oosten kleurde alles steeds meer oranje. Prachtig!




Maar ook richting het westen was het plaatje mooi en tegen de tijd dat de zon op kwam kleurde de wolken oranje/roze doordat de zon erop scheen.




Dat de zon zon steeds later opkomt heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je niet midden in de nacht op hoeft te staan als je in de buurt blijft,. Het nadeel is dat het veel sneller drukker wordt, vooral met hardlopers en wielrenners...en juist die stilte zo vroeg in de ochtend vind ik heerlijk! 


Bijzonder vind ik het dat best veel mensen gewoon niet kijken hoe prachtig het plaatje is waar ze in rijden. Ik hoorde een stel druk pratend voorbij komen en toen ze keken naar wat ik stond te fotograferen zagen ze pas hoe mooi het was...




De tijd vliegt echt wanneer je daar met je camera loopt....




Schilderijtje

en in een mum van tijd is de zon helemaal op en verdwijnt in rap tempo de mist en de oranje gloed.

Ik zie een blauwe reiger in het veld zitten en het lijkt erop dat ie een prooi in de smiezen heeft.
Hij staat heel stil maar wel in een houding dat hij elk moment toe kan slaan...


En ja dus....



BINGO!



Wanneer de reiger de muis of rat doorslikt kan je hem duidelijk in zijn hals zien zakken.



Verderop in het veld zie ik een grote groep voor mij nog onbekende vogels zitten...Het blijken goudplevieren te zijn. 

Goudplevieren
Altijd leuk om weer wat af te strepen op mijn lijstje.

Helaas heb ik de ijsvogel vandaag niet vast kunnen leggen ondanks dat ik hem wel vier keer voorbij heb zien vliegen. Maar ach...ja kan niet alles hebben. Ik heb vandaag weer zoveel moois gezien dat die ijsvogel gewoon weer op het verlanglijstje van morgen gaat.

1 opmerking: