vrijdag 7 augustus 2015

Mooi vroegertje in Spaarnwoude

06.00 a.m. Spaarndam IJ

Na gisterenochtend mijn wekker uitgeslagen te hebben omdat ik het toen te vroeg vond, kon ik het vanmorgen wel opbrengen om om 04.45 uur op te staan. Ik wilde om half 6 de deur uit zijn om de zonsopkomst te zien in Spaarnwoude...en wie weet zou ik nog een mooie roofvogel kunnen spotten.

Het was weer een ochtend die je alleen maar kan dromen. Felle rode kleuren in de lucht en nog wat laaghangende mist. Echt geweldig!!



Het voordeel van zo vroeg rijden is dat je af en toe je auto even stil kan zetten en er even uit kan stappen voor een mooi plaatje.



Ook van een paar buizerds kon ik even snel een plaatje schieten. Tjonge jonge wat zijn die vogels schuw. Als ze je op 100 meter afstand zien dan zijn ze al weg. Daarom nog even een rondje gedaan met de auto en van daar uit kon ik toch een paar plaatjes schieten.

Buizerd in de mist

Hier ben ik wel heel blij mee

De koeien lieten zich makkelijker fotograferen. Ik heb normaal niks mee koeien maar deze twee nieuwsgierige aagjes stonden er wel heel leuk bij. :) Jammer van die oormerken, maar ach dat is nou eenmaal  verplicht.


Verderop mijn auto geparkeerd en lekker een stuk gelopen. Wat was het heerlijk...en vooral mooi!

Bijschrift toevoegen
 Op veel plekken lagen rollen gemaaid en gedroogd gras.


Schilderijtje
Er vliegen lepelaars over. In de jaren 70 waren er maar ong. 100 broedparen in Nederland. tegenwoordig is het aantal gegroeid naar 1000. Dit komt door de genomen beschermingsmaatregelen.

Lepelaars
De zon staat al snel hoger en de temperatuur schiet net zo hard omhoog en langzaam verdwijnt de mist en ook de rode kleuren.



zwaluwen vliegen af en aan maar ze vliegend vastleggen is lastig. In de buurt van een boerderij zit er één op een paal. Een andere zwaluw wil hem verjagen maar dat staat hij niet toe.

Boeren zwaluw
Ik had nog even de hoop om in de buurt van water libellen tegen te komen die nog op moesten drogen maar buiten veel zoemertjes zag ik alleen deze distelvlinder. Vanaf een afstand was hij maar moeilijk te zien door zijn schutkleuren.

Distelvlinder

Op de distels zaten veel putters. helaas was de afstand wat groot maar ik wilde dit mooie vogeltje hier toch even neerzetten. Veel mensen weten niet eens dat deze in Nederland voorkomen.
Putters
Na een rondje Spaarnwoude ben ik nog even naar Spaarndam teruggereden om te kijken wat er te zien was bij het Landje van Gruiters. Het landje lag bijna droog en buiten de tienduizenden kleine veertjes die ruiende vogels daar achter gelaten hebben en heel veel meeuwen en ganzen zag ik toch ook nog wat kluten, een paar grutto's, kieviten en wat oeverlopers.

Landje van Gruiters
Kluten

Fort Benoorden
Voldaan ga ik weer richting huis en bedenk dat ik toch wel heel veel mooie dingen tegen kom op mijn wandelingen. Het is een mooie  verslaving...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten