zaterdag 2 mei 2015

Rondje Kennemer Duinen voor de afwisseling

Mooie Oosterplas
Na een korte nacht om kwart over 7 de deur uit om met José een rondje door de Kennemerduinen te lopen vanaf de ingang Bleek en Berg.

De temperatuur is nog laag, 4 graden maar het voelt niet echt koud aan en het zonnetje geeft al behoorlijk wat warmte.

Aangekomen bij de mooie Oosterplas moet ik altijd even blijven staan. Wanneer je er naartoe loopt ziet het er altijd on-Nederlands uit.

Ik hou van de Oosterplas. Er is altijd wel iets anders te zien.


Er hangt een laagje damp in de verte boven het water



Verderop horen we een Nachtegaal mooi zingen en het is niet te geloven maar we zien hem weer zitten. En dat was niet de enige keer. Uiteindelijk heb ik 3 verschillende Nachtegalen vast kunnen leggen vandaag. En dat terwijl een nachtegaal erom bekend staat dat ie zich altijd alleen maar laat horen en niet laat zien.

Het maakt het nog unieker omdat het me afgelopen week in Castricum ook al gelukt is.

Nachtegaal


Het is niet de hele wandeling zonnig. Af en toe trekt de lucht dicht en is het stukken frisser. Maar ach, het is droog en wolkenluchten zijn ook altijd wel mooi om te fotograferen. 



Verderop zien we een boomleeuwerik. Grappig om te bedenken dat we de afgelopen twee jaar wel heel veel bijgeleerd hebben. Voorheen vielen de verschillende vogels mij eigenlijk nooit op.

Boomleeuwerik
We lopen verder richting het Vogelmeer. Ook daar is altijd veel te zien. Vandaag is het in het meer niet eens zo heel druk, al zit er natuurlijk genoeg. Maar er omheen stikt het van de vogels.






De meeste vogels laten zich niet zien maar een paar willen wel even in het zicht komen zitten, waaronder de Tjiftjaf.

Tjiftjaf
Wat heel opvallend is dat we tot afgelopen week nog nooit een Grasmus hadden gezien en dat we er vandaag een heleboel gezien hebben. Waar dat aan ligt...Joost mag het weten.

Grasmus


Het bos kleurt inmiddels snel groen maar dat mag ook wel want het is tenslotte al mei. Ik hou van het frisse voorjaarsgroen.


De temperatuur is inmiddels 14 graden maar het voelt zeker warmer aan.

Tegen het eind van de wandeling zie ik nog een heel mooi vogeltje. Ik herken het niet meteen maar wanneer ze opvliegt zie ik dat het een Gekraagde Roodstaart is. Omdat ze klein was dacht ik eerst dat het een juveniele was maar het blijkt gewoon een vrouwtje te zijn. Een mooi vogeltje. Met name het mannetje maar die kwam niet door de ballotage.


Hier is de rode staart duidelijk zichtbaar

Gekraagde Roodstaart vrouw



We wilden eigenlijk maar eventjes lopen maar uiteindelijk waren we toch pas om half 2 thuis. Tja als je ook zoveel moois onderweg tegenkomt dan kan je gewoon niet doorlopen. Dat lukt gewoon niet meer. :) Maar ach...als je maar geniet! En dat doen we, elke wandeling weer!









3 opmerkingen: