zaterdag 30 mei 2015

Klein rondje Heemskerk

Mooie ooievaar
Vanmorgen even een  klein rondje in de buurt gedaan bij landgoed Marquette en een klein stukje Noorderveld.

Het was half bewolkt en zo'n 9 graden maar de wind was irritant hard, waardoor fotograferen lastig werd.

Het landgoed stamt uit de periode rond 1250 en is mooi onderhouden.

Kasteel Marquette

Langs de wandelpaden staat een brede rand fluitekruid en met het zonnetje erop heeft het voor mij altijd iets heel romantisch.



Verderop zie ik een boom met een heel vreemd uitgroeisel. Wortelknollen worden deze uitwassen genoemd, maar ook wel warrelknoesten of maserkroppen. Meubelmakers zijn dol op dergelijke kwasten. Ze kunnen ontstaan op plekken waar de boom ooit gewond is geweest.

Wortelknollen
voorjaarszonnebloemen
De randen van het volgende pad zijn geel van de voorjaarszonnebloemen. Mooi!

Ooievaar
Verderop in het weiland een mooie ooievaar. Altijd leuk om zo'n mooie grote vogel tegen te komen. Hij heeft altijd iets deftigs en gracieus vind ik, maar misschien komt dat hoofdzakelijk door de stem die juffrouw ooievaar vroeger had.

Ook de halsbandparkieten zijn duidelijk aanwezig. Wat een herrie maken ze, maar ook die vind ik toch altijd weer leuk om te zien. Felgroen dus ze zouden heel onopvallend kunnen zijn tussen de blaadjes maar hun schelle geluid maakt dat ze direct opvallen.


Halsbandparkiet

Tot slot nog een klein stukje gelopen bij het Noorderveld om te kijken of ik de plevieren kon zien. Wat als eerst opviel waren de huiszwaluwen die druk rond vlogen. Waarschijnlijk op zoek naar insecten voor hun baby's. 

Huiszwaluw
Bij het water zaten inderdaad kleine plevieren maar helaas te ver weg om ze duidelijk op de foto te krijgen. Daar voor moet ik dus nog even geduld hebben totdat mijn nieuwe camera binnen is.

Wel wilde een tureluur en een haas even poseren.

Tureluur
Haas
Het was een kort rondje maar misschien ga ik vanavond nog even met José naar IJmuiden. En zo niet dan kijk ik weer uit naar de volgende mooie wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten