zondag 12 april 2015

Opspelende hormonen in De Zilk



jong Damhertje



Weer een fantstische dag gehad in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Dit keer weer vanaf ingang De Zilk. Het was zonnig, nog wel fris in het begin maar later warmde het op tot een graad of 15. Helaas stond er een straffe wind die ervoor zorgde dat het vrij koel aanvoelde.

We hebben niet echt een route gelopen maar lekker gestruind en behoorlijk wat kilometers gemaakt.Niet zo raar als je daar zo'n 6 uur doorbrengt.

De fitis is weer in het land en die liet graag van zich horen. De fitis lijkt veel op de tjiftjaf maar er zijn kleine verschillen. Een groot verschil is het geluid dus daar herkende ik hem aan.

Fitis

Fitis doet zijn best
We lopen verder en horen  en zien de kleine bonte specht. Helaas lukte het me niet om hem op de gevoelige plaat vast te leggen maar dat gaat me vast en zeker nog wel een keer gebeuren.

Even later wijst een wandelaar met veel kennis van vogels mij op een boompieper. Heel mooi hoe hij baltsvluchtjes maakt van boom naar boom

Boompieper

Boompieper

Boompieper
Het is druk met zingende vogels. Ze vliegen druk achter elkaar aan en soms lijkt het of ze ons bijna niet zien zo dichtbij komen ze langs vliegen. Zoals ik al in de titel schreef...Opspelende hormonen... Er moet worden voortgeplant!

Helemaal duidelijk is dat te zien bij de kikkers.
Gigantisch veel kikkers op een kluitje in het water met nog meer kikkerdril.




Echt een fantastisch gezicht! Even later zie ik een kikker op het pad zitten. Ik maak er wat foto's van en ga op mijn buik voor hem liggen, in de hoop dat ie nog even blijft zitten voor een close-upje. Jippie! Hij gunde het mij...of hij wilde misschien wel worden omgetoverd tot prins.
Sorry kikker ik blijf liever anoniem in plaats van dat ik prinses word. :)

Bruine kikker - Rana Temporia-

Bijschrift toevoegen

eerst op mijn hurken 

Later zo dichtbij dat ik hem bijna kon laten veranderen in een prins

Heel mooi was het om te zien dat er een groot verschil is tussen de eitjes van een kikker en de eitjes van een pad. Dat had ik nog niet eerder gezien. Kikkerdril kende ik natuurlijk wel. Maar de strengen eitjes van een pad waren me nog niet eerder opgevallen. Heel toevallig was ons dat onlangs uitgelegd tijdens de uilenexcursie die we gedaan hadden.

Eitjes van een pad

En natuurlijk die van de kikker


Na even verderop de eerste break te hebben gehad op een putdeksel in het zonnetje lopen we weer verder. Dan lig ik even verderop weer op mijn buik alleen was het deze keer niet vrijwillig.
Tja moet je maar netjes op het pad blijven hè?! Ik zag een boomstronk over het hoofd.
Na een paar minuten kon ik pas opstaan...Eerder lukte dat niet door het lachen.

We zien ook de grote bonte specht en de glanskop of de matkop...Waarschijnlijk de glanskop want de matkop schijnt zeldzaam te zijn in de AWD.

Grote bonte specht

We lopen verder over de "savanne" en pauzeren uiteindelijk even op de Marelberg voor de lunch.

José geniet van het uitzicht
 Uiteindelijk komen we weer uit bij de achterkant van de 'Savanne' en vervolgen het pad richting de uitgang

De 3e break nemen we in de buurt van de uitgang en zien daar een kever die ik nog niet eerder gezien had.

Een klein 'monstertje" van ik schat zo ongeveer 4 a 5 cm.

Waterroofkever - de geelgerande waterkever-

José helpt hem overeind en zet hem in het gras.....met een takje hoor hahaha
We schatten in dat het niet zo lekker met hem gaat want hij strompelt...Ik durf dus wel dichterbij te komen om een foto te nemen. Moeder natuur is mooi!

 Om 15.00 is het tijd om richting huis te gaan. Het was weer een geweldige dag met weer nieuwe ontdekkingen. Elke wandeling is een leermomentje.Morgen begint de werkweek weer en kunnen we weer uitkijken naar de volgende wandeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten