zondag 5 april 2015

Eerste paasdag in de Zilk


Vanmorgen vroeg uit de veren want ik had me voorgenomen om naar de Zilk te gaan. Eigenlijk in de hoop om de bloembollenvelden te zien zoals ik vorig jaar gefotografeerd heb maar helaas...veel velden maar geen bloemen. Maakt niet uit, zo heb ik een goede reden om hier heel snel weer naartoe te gaan.
Het was een koude, heldere nacht geweest en er lag op veel plekken rijp op het gras. Dat maakte het plaatje samen met het felgroene mos en de warme kleuren van de restanten van de varens van vorig jaar wel compleet.

Moeder en kind

Maar het rijp verdween als sneeuw voor de zon toen het al snel warmer werd. Ook de natuur was al behoorlijk wakker. Wat een gekwetter zeg! En wat heb ik vandaag veel vogels gezien die zich ook nog eens lieten fotograferen. Echt geweldig! Het begon met de roodborsttapuit die er even voor ging zitten.
Roodborsttapuit man
 Toen ik even over het veld tuurde zag ik daar ook van alles lopen waaronder deze boomleeuwerik.
Boomleeuwerik
Even verderop de roodborsttapuit samen met een graspieper. Er zijn verschillende soorten piepers. Graspiepers onderscheiden zich van de boompieper door hun extra lange achternagel, die ze gebruiken om door lang gras te lopen en het naar achteren te hellen om erover heen te kijken.
Roodborsttapuit man en graspieper
Weer iets verder zat een merel man zijn uiterste best te doen. Het was grappig want een heel eind verderop werd als hij even stopte steeds geantwoord.

Merel man
Alles stak ook zo mooi af tegen de blauwe hemel. Weer iets verder hoorde ik een zanglijster zingen. Die herken je aan zijn verschillende melodietjes die hij elke keer 3 keer herhaalt. Hij lijkt qua uiterlijk op de pieper maar ik heb onlangs geleerd dat de pieper streepjes-tekening op zijn borst heeft en de zanglijster een soort driehoekjes of omgekeerde v-tjes als tekening.

Zanglijster zingt uit volle borst
Zanglijster
Ik volg geen paaltjesroute want dan kom ik teveel mensen tegen en daar heb ik geen zin in. Bovendien vind ik het leuk om van de paden af te gaan en lekker rond te struinen. Dat mag bijna overal in de Amsterdamse Waterleidingduinen. De Zilk is daar ook onderdeel van.

Eén van de mooie kanaaltjes van de AWD
En toen ik daar even verder liep was ik getuige van 2 parende winterkoninkjes. Helaas kon ik dat niet op de foto krijgen maar na de daad moest er even uitgerust worden...logisch natuurlijk :) en had ik eindelijk de kans om dit normaal altijd heel beweeglijke vogeltje op de gevoelige plaat te zetten. En dezelfde wandeling lukte dat me zelfs nog een keer maar deze foto was mooier.
Winterkoning
Ik draai me om en hoor aan de overkant van het water een voor mij onbekend geluid...en ja hoor weer één die ik nog niet op de foto heb. Helaas is het niet duidelijk of het de matkop of de glanskop is want dat is eigenlijk alleen maar te zien aan een klein vlekje op de snavel.
Matkop of glanskop dat is van deze afstand niet te zien
Ik vervolg mijn weg en maak nog wat mooie plaatjes van het uitzicht dat ik heb.






Het geluid wat al de hele wandeling overheerst is dat van de tjiftjaf. Het geluid van dit vogeltje herken je aan een hoog tjif en een lager tjaf. Dat wisselt elkaar constant af.

ik heb er vandaag behoorlijk veel kunnen fotograferen.


De tjiftjaf




Ik ga linksaf en loop naar de "Savanne". Een open vlakte met door de wind gevormde schuine boompjes.


De "Savanne"
Ook een roodborst zingt uit volle borst. Een roodborst zit deze tijd van het jaar laag in de bomen of op de grond. Na de paringstijd is het niet meer zo nodig om op te vallen en zitten ze meestal veel hoger in de bomen.

Roodborst

Een vogel die we eigenlijk nooit in de Amsterdamse waterleidingduinen tegen komen is de spreeuw. Vandaag dus wel...Het maakte dat mijn sortering aan vogels vandaag echt enorm werd want er waren er natuurlijk ook nog een heleboel die ik wel gezien heb maar niet gefotografeerd.

Spreeuw

Ik vind de spreeuw mooi. Als je goed naar kijkt zie je zoveel kleuren. Zeker wanneer de zon erop schijnt.

Tot slot nog een hele mooie van een heggenmus en nogmaals de roodborsttapuit. 

Heggenmus

Roodborsttapuit
Het is een lang blog geworden maar ik ben ook echt veel tegen gekomen onderweg. José, we moeten snel samen gaan hoor en hopelijk treffen we dan datzelfde mooie weer en de grote verscheidenheid aan vogels.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig werk, bovendien wissel je dit af met een heerlijk verhaal er bij,!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag, je hebt veel vogeltjes voor je lens gekregen en ook nog mooi erop staan.
    Ik genoot gisteren ook van een dagje AWD, tussen Zandvoort en Pannenland...ook veel vogels gehoord en gezien, maar niet allemaal zo mooi vast kunnen leggen.
    Wel de eerste fitis gehoord...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen