zondag 8 maart 2015

De Groene Jonker

Vandaag weer vroeg uit de veren en samen met José op weg naar Noorden voor een wandeling van www.demooisteroutes.nl in het gebied van de Groene Jonker en langs de Kromme Mijdrecht. Een geweldige wandeling die zeker voor herhaling vatbaar is! De wandeling heet 'Noordse Jonker'. Geen lange route maar doordat we op zoveel plekken bleven kijken en fotograferen hebben we er wel lang over gedaan.

Voorjaar in de Groene Jonker

Wat was het weer dit weekend zalig. Vandaag was het uiteindelijk zelfs een graad of 16 in Zuid-Holland met een strak blauwe hemel. En dat op 8 maart!

De Groene Jonker is een jong waterrijk natuurgebied met een grote plas, ruisende rietkragen en natte graslanden.


 Een eldorado voor heel veel verschillende soorten vogels. Het is nog vroeg in het voorjaar dus we konden nog niet veel broedvogels verwachten maar toch was het een geweldig mooie wandeling. De rietgors is al wel weer in het land en alweer volop te zien en te horen.

Rietgors



Het was een mooi gezicht zo tussen die in de zon glinsterende pluimen. Wat zullen hier straks veel verschillende soorten broedvogels zitten. De blauwborst wil ik deze zomer zeker een keer waarnemen en fotograferen dus ik moet hier binnenkort zeker weer terug komen.

Op dit moment zitten er ook ontzettend veel vogels hoor maar meer ganzen en eenden en futen. Op een gegeven moment zagen we een zwerm smienten vliegen echt ongelooflijk. Honderden! Ik wist niet dat eenden in zulke grote aantallen samen vlogen. En opeens waren ze weer weg en waren ze allemaal neergestreken op de plassen ver uit het zicht. Op de foto zie je maar een klein deel van de zwerm.

een klein stukje van een enorme zwerm smienten








We lopen het gebied uit en gaan richting de Kromme Mijdrecht. Ik moet zeggen dat het lopen door al die mooie stukjes Nederland voor veel dingen goed is maar ook voor je topografie-kennis. Ik kom tegenwoordig in gebieden waar ik voorheen nog nooit van gehoord had.

Een heggemug zingt het hoogste lied vanaf de top van een coniferenhaag.

Heggemug

En in de verte zien we een mooie witte vogel staan, de grote zilverreiger.

De grote zilverreiger
Deze had ik nog niet eerder gefotografeerd dus die kan ik weer van mijn lijstje afstrepen.
En voor hen die denken dat de spreeuw een doodgewone zwarte vogel is moet even goed kijken naar de volgende foto en zal dan zien hoeveel kleurtjes hij eigenlijk heeft. Niks gewoons aan toch?

Spreeuw

Dat het voorjaar wordt is niet alleen te merken aan de temperatuur en de vogels. Ook de sneeuwklokjes en vroege bloesembomen zorgen voor het lentegevoel.




Weer een stukje verderop zitten er 2 fazanten in het gras. Het blijft toch bijzonder om deze dieren gewoon in het wild tegen te komen.

Fazant
Tot slot mochten we aan het eind van de wandeling ook nog getuige zijn van een balts van 2 futen. Helaas heb ik het niet kunnen fotograferen maar eerst het gewone baltsen en daarna ook nog de staande balts was echt geweldig om mee te mogen maken. 

Daarna nog even lekker wat gedronken en gegeten op terras en toen weer moe maar voldaan naar huis. Het was een top-weekend! Hopelijk volgen er nog veel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten