woensdag 18 maart 2015

Amsterdamse Waterleidingduinen in de mist.

Mooie knobbelzwaan

Kwart voor 6 de wekker gezet om lekker vroeg de deur uit te gaan. Gedoucht, wandelkleren aan, opgemaakt en bijna klaar om weg te gaan voor het gouden uurtje.
Wat was dat een tegenvaller toen ik de gordijnen open deed. Ze hadden zon beloofd! En door het raam keek ik een grauwe, saaie, mistige wereld in....Maar ik liet me niet thuis houden. Ik had dit nou eenmaal in mijn hoofd en dan moet het hè.... En vanmiddag zou alsnog de zon doorbreken...werd er gezegd op het nieuws...Maar ook dat gebeurde niet. Het begon grijs en het eindigde grijs...

Zo zag de wereld eruit in de AWD vandaag


Ik ben deze keer begonnen bij Panneland en gewoon maar gaan lopen. ik zou wel zien waar ik uit kwam. De vogels hielden zich rustig maar achteraf bedacht ik me dat ik best wel weer veel gezien heb. waaronder ook voor mij de eerste Tjaftjaf weer van dit jaar. Leuk om de broedvogels weer langzaam terug te zien komen.

Tjiftjaf
Een aantal vogels die overvlogen hadden nestmateriaal tussen hun snavel. Niet alle vogels leggen in mei pas hun ei :)

Ook zie je langzaam weer wat kleuren veranderen in de natuur. Voorzichtig zie je bij sommige bomen en struiken alweer nieuwe knoppen of kleine uitlopertjes.

Weer knoppen in de duindoorn
Het korstmos zoals je hieronder ziet is natuurlijk geen uitloper maar gewoon een schimmel. Best mooi soms.

Korstmos

Het mos was door het vocht heel groen. Even een close-up genomen om te laten zien wat je normaal niet ziet als je er langs loopt. Een stukje mos zijn eigenlijk een heleboel kleine plantjes bij elkaar. Bij droog weer rolt elk mosplantje zich weer op toch de volgende vochtige periode. Wanneer het  een langere tijd droog is kan het er heel dor uit zien maar zodra het een beetje vochtig wordt is het meteen weer fel groen. Dit houdt de zandverstuiving tegen.

Groot Duinsterretje
Dicht bij de ingang liepen er wel aardig wat mensen maar eenmaal verder de duinen in kom je met dit weer soms uren niemand tegen.

Halverwege nog een leuke ontmoeting met een mooie vos. Je kon duidelijk zien dat ze jongen heeft aan haar grote tepels.






Ze poseerde even mooi voor mij. Prachtige beesten zijn het toch. Altijd leuk om even tegen te komen.

Verderop zaten 2 boomleeuweriken in het gras. De foto's waren niet mooi genoeg om hier te plaatsen.

Ook zaten de wintertalingen nog steeds op de plek waar we ze de vorige keer gezien hadden.

Wintertaling
De wereld zag nog steeds grijs terwijl ik regelmatig het gevoel had dat het lichter werd...Ik denk dat het slechts hoop was. Ik wilde het gewoon lichter zien worden.



Op de weg terug naar Panneland kwam ik langs een water met wel meer dan 50 krooneenden. Prachtig! Ze hebben van die opvallende koppen. Ik had er eerder wel eens één of twee gezien maar nog nooit zo'n grote groep.

Krooneenden

Grote groep krooneenden
Al met al was het een heerlijke wandeling en ben ik weer mooie dingen tegen gekomen.
Het blijft een fantastisch gebied.



2 opmerkingen:

  1. Je maakt mooie foto's en beleeft echt te natuur. Mooi om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jaap. Ik vind het ook een heerlijke ontspannen bezigheid

      Verwijderen