zondag 28 december 2014

De boomkruiper in de AWD

Water bij Renbaanveld
Vandaag super zonnig weer dus ik moest gewoon lekker naar buiten. De temperatuur was wel zo rond het vriespunt maar er was weinig wind dus erg aangenaam. José zit in de verhuizing dus die had geen tijd. Dan maar alleen. Lekker naar de AWD, ingang Zandvoortselaan. En ik was niet de enige. Pfff wat een drukte.

Het pad genomen langs het Barnaartkanaal. Helaas geen ijsvogel gezien maar ik was in ieder geval uit de drukte. Ging er al van uit dat ik niks bijzonders tegen zou komen door al die mensen. 

Bij het Renbaanveld even naar de plas gelopen waar het altijd vol zit met Aalscholvers. Ze vlogen weer af en aan. Het water was spiegelglad dus dat maakt dat er weer mooie plaatjes geschoten kunnen worden.


Eigenlijk ben ik de rest van de tijd rond de plas blijven hangen. Het was er ongelooflijk druk met vogeltjes. Een grote bonte specht, pimpelmeesjes, vinken, koolmeesje, goudhaantjes en taraaaah!! boomkruipers. En die had ik nog niet dus ik was blij. Niet zo raar dat ik die nog niet had want wat heeft dat vogeltje een mooi gecamoufleerd verenpak zeg. helemaal in de kleur van de boombast.

Boomkruiper



De goudhaantjes waren me vandaag te snel af, maar de boomkruiper heb ik vast kunnen leggen. De boomkruiper heeft een karakteristieke manier van voedsel verzamelen. De vogel hipt spiraalsgewijs langs een boomstam omhoog, daarbij de bast afzoekend naar insecten. Op enige hoogte aangekomen vliegt de boomkruiper naar een boom in de buurt om daar weer aan de voet met klauteren te beginnen.

Niet ver gelopen maar wel lekker een tijd doorgebracht in de mooie waterleidingduinen en mijn lijstje weer kunnen aanvullen met een 'nieuwe' vogel. Nog even en 2014 is afgelopen. Veel mooie wandelingen gemaakt, waarvan de meeste met José. Vooral onze wandelingen tijdens de vakantie in Drenthe waren fantastisch. Ik hoop dat we in 2015 weer net zoveel of nog meer zullen lopen en net zoveel mooie dingen zullen tegenkomen als dit jaar. 

Noordoosterkanaal richting ingang Oase

Noordoosterkanaal richting Zandvoort

Barnaartkanaal

Barnaartkanaal

Pimpelmees


Geen opmerkingen:

Een reactie posten