zaterdag 18 oktober 2014

Warm herfstweer in Bergen



Vanmorgen om 9 uur opgehaald door José en deze keer ging de reis naar Bergen om de route Duinvermaak te lopen. Het is weer mooi weer, al is het om deze tijd nog best wel fris. Het is geen lange route, 11 km maar, maar hij is mooi. Deze route is vooral mooi wanneer de hei in bloei staat maar nu met de herfstkleuren en de paddenstoelen is het natuurlijk ook een fijne wandeling.
Grote parasolzwam

Grote parasolzwam
Het valt ons altijd op dat het in Bergen veel rustiger wat dieren betreft. Geen herten en vosjes en ook veel minder vogels dan aan de andere kant van het kanaal. Hoe het komt...Geen idee. De natuur is ook anders in Bergen Hei komt bijvoorbeeld niet bij ons in de duinen voor en ook de grote rode bosmier is bij ons niet te vinden. Dat heeft te maken met de grond. In Bergen en omgeving is de grond kalkarm en daar gedijt de heide het best.
Het zand is er ook witter. Maar waarom er minder vogels te zien en te horen zijn daar zijn we nog niet achter.
Eekhoorntjesbrood

Deze muizenstaartjes groeiden uit een dennenappel






Zal dit gewoon een vliegenzwam zijn waar de stippen van afgevallen zijn?

Ik weet niet alle namen helaas, maarja je kan niet alles weten al wil ik dat natuurlijk wel hahaha. Wie weet kom ik er nog wel achter, dan verander ik het later nog wel.
Halverwege de wandeling hadden we een stop bij de Berenkuil. Omdat het nog zulk mooi weer was konden we nog heerlijk op terras zitten....gewoon in mijn shirt. Best wel bijzonder voor 18 oktober.
Hieronder nog wat foto's van de wandeling:





Het pad naast het afgebrande heideveld

Uitgebloeide hei


Roodborstje op het dak van de Berenkuil

Aan het eind van de wandeling vonden we dat we nog wel een drankje verdiend hadden. En José vond zelfs dat ze nog een pannenkoek met spek en appel verdiend had...Tja en wat je verdient dat krijg je....Soms.
Morgen misschien naar de AWD vanuit Panneland. Ik heb er nu al weer zin in

4 opmerkingen:

  1. Miranda bedankt voor de mooie foto's, ik vind deze echt geweldig mooi om te zien. Ik ben weer onwijs blij dat het toch zo'n mooie wandeling is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Miranda,
    Heel herkenbaar voor mij de foto's in Bergen gemaakt. Leuk om te zien en te lezen! De paddenstoelen op de dennenappel is een muizenstaartje, wat zij ze mooi he? Je hebt hele mooie paddenstoelen vastgelegd. Ik denk dat ik volgende week daar ook een keer op,jacht ga��
    Esther heeft het adres van je site gegeven, ik ga je volgen.

    Fijn weekend, groet Willie Doorn Meijne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat leuk u hier tegen te komen. En bedankt voor de naam van de paddenstoel. Ik heb de wandeling die ik beloofd had al klaar liggen en zal deze aan Esther geven. Nog een fijne avond en tot ziens.
    ps. Waar kan ik uw blog vinden?

    Groet, Miranda van der Leek

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het werkt! wat leuk om te lezen dat het gaat om de zgn. muizenstaartjes!

    BeantwoordenVerwijderen